خانه / اجتماعی / سردار رحیمی: بخش زیادی از معضلات ترافیکی تهران قابل حل است

سردار رحیمی: بخش زیادی از معضلات ترافیکی تهران قابل حل است



به گزارش خبرنگار ایرنا؛ محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای اسلامی شهر تهران به همراه تعدادی از اعضای این شورا روز یکشنبه با حضور در ستاد مرکزی پلیس راهور تهران بزرگ از بخش های مختلف این ستاد بازدید کردند.
سردار حسن رحیمی در حاشیه این بازدید اظهار کرد: برای حل مشکلات ترافیکی باید برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدت در نظر گرفت و اگر پلیس در کنار شهرداری نباشد، مدیریت شهری دچار مشکل می‌شود.
به گفته وی نگاه پلیس پایتخت مبتنی بر هم‌افزایی است که نتیجه آن افزایش رفاه مردم است.
سردار رحیمی که سابقه رئیس پلیس راهور تهران بزرگ را دارد ضمن اشاره به محدودیت‌های پلیس بیان کرد: به‌عنوان کسی که قبلا در پلیس راهنمایی و رانندگی بوده می‌گویم که پلیس برای حل مسئله ترافیک برنامه دارد و رویکرد ما در این زمینه هم‌افزایی و همدلی است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز در سخنانی با بیان اینکه یکی از چالش‌های اساسی مدیریت کلانشهرها بحث ترافیک است افزود: مردم هر روز با این مشکلات مواجه هستند و بر اساس آن مدیریت شهری را قضاوت می‌کنند.
سردار محمد رضا مهماندار ادامه داد: تهران علاوه بر مشکلات جمعیتی خود، به علت اینکه در مرکز کشور قرار دارد با تقاضای زیادی برای سفر مواجه است که این تقاضا در چند سال گذشته افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: یک پنجم کل خودروهای کشور، معادل 4 میلیون دستگاه خودرو در تهران شماره‌گذاری شده و این میزان را باید در کنار خودروهایی در نظر گرفت که بصورت شناور در تهران تردد می‌کنند.
سردار مهماندار خاطرنشان کرد: اولین مسئله و مشکلی که گردشگران درباره توسعه یافتگی یک شهر قضاوت می‌کنند ترافیک آن شهر است.
وی درباره آخرین وضعیت ترافیکی کلانشهر تهران گفت: در حال حاضر کلانشهر تهران بیش از 9 میلیون جمعیت ساکن، 3 میلیون جمعیت شناور و 20 میلیون سفر روزانه دارد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ خاطرنشان کرد: این شهر 5 هزار و 700 تقاطع دارد که تنها 660 تقاطع آن به‌ صورت هوشمند مدیریت و کنترل می‌شود و همچنین نسبت خودروها به معابر آن نیز 8 برابر است.
وی ، استفاده زیاد از خودروهای شخصی به‌گونه‌ای که به‌ازای هر 2 نفر یک خودرو وجود دارد، کمبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل، عدم تناسب ظرفیت معابر با نقاط ایجاد مراکز تجاری و تفریحی، وجود گلوگاه‌های ترافیکی و اشکالات هندسی معابر، ورود حجم زیادی از سفرهای روزانه از اطراف به تهران، کمبود تجهیزات ITS، عدم بازدارندگی مقررات و عدم تناسب تجهیزات و نیروی انسانی پلیس با نیازهای واقعی را از چالش‌های مهم شهر تهران اعلام کرد.
سردار مهماندار راه‌حل‌های کوتاه مدت حل ترافیک تهران را تقویت پلیس و تمرکز بر اجرای مقررات دانسته و 2 مورد انضباط بخشی و برخورد با ناهنجاری‌های ترافیکی و همچنین آموزش و ارتقای رفتار ترافیکی شهروندان را اهداف قابل دستیابی در این حوزه تعریف کرد که یکی از راهکارهای اجرایی تشکیل قرارگاه ساماندهی و انضباط بخشی ترافیک است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ؛ برنامه‌ریزی برای رفع معضلات ترافیکی، هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی برای مناسبت‌های خاص، تصویب اولویت‌های انضباط بخشی ترافیک، پشتیبانی و حمایت از طرح‌های اجرایی در ترافیک و پیگیری مصوبات قانونی را از اهداف این قرار گاه اعلام کرد.
وی در ادامه اولویت پیشنهادی خود را ساماندهی موتورسیکلت‌ها اعلام کرد و تصریح کرد: در شهر تهران بیش از 3 میلیون موتورسیکلت شماره گذاری شده و عمده بی‌نظمی‌هایی که با آن مواجهیم از این محل نشات می‌گیرد.
سردار مهماندار، آموزش و ارتقای فرهنگ، سازماندهی و ساماندهی موتورسیکلت سواران شاغل در بخش‌های مختلف، تهیه الزامات قانونی و قضایی و در نهایت عملیات اجرایی و برخورد موتورسیکلت سواران متخلف را از مهمترین عوامل ساماندهی این حوزه اعلام کرد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ همچنین عدم توسعه حمل‌ونقل عمومی متناسب با رشد جمعیت را یکی از چالش های شهر تهران اعلام کرد و گفت: خودروهای سواری سهم 66 درصدی در اشغال سطح معابر و سهم 40 درصدی در حمل‌ونقل دارند و همچنین کمبود سرویس ادارات و ارگان‌های دولتی، عدم توسعه مناسب سیستم‌های کنترل ترافیک الکترونیکی، خودروهای فرسوده و تردد آن‌ها در سطح شهر خصوصا در بخش حمل‌ونقل عمومی، عدم تناسب تجهیزات پلیس راهنمایی و رانندگی با مأموریت‌های محموله و وجود پایانه‌های مسافربری در شهر تهران نیز از جمله این مشکلاتند.
وی خاطرنشان کرد: 4 پایانه جنوب، غرب، شرق و بیهقی تهران در سال 95 در مجموع بیش از 2میلیون و 500 هزار سرویس داشته‌اند و 41میلیون نفر مسافر از طریق آن‌ها جابه‌جا شده است.
سردار مهماندار با بیان اینکه مشکل اصلی تهران تراکم ترافیک و آلودگی هوا است تاکید کرد: راه نجات از این معضلات گسترش خطوط مترو و توسعه ناوگان اتوبوس های تندرو است.

** بودجه 18 هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران
در ادامه این جلسه رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در سخنانی اظهار کرد: بودجه شهرداری تهران نزدیک به 18 هزار میلیارد تومان است که 8 هزار میلیارد تومان آن نیز مربوط به بخش ترافیک، حمل‌ونقل و عمرانی است که نیمی از این مبلغ در اختیار بخش حمل‌ونقل است که البته نزدیک به 80درصد بودجه بخش عمرانی نیز صرف خیابان‌ها، بزرگراه‌ها، پل‌ها و… می‌شود.
محسن هاشمی رفسنجانی درباره همکاری با پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: علت اینکه اکنون با 37 گره ترافیکی مواجهیم، این است که تاکنون تعامل ویژه‌ای بین شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی وجود نداشته و باید به این تعامل برسیم چراکه برای حل مسئله برخی از این 37 گره ترافیکی نیاز به هزینه‌های زیادی است.
وی خاطرنشان کرد: با تعامل و همکاری می توان 80 درصد این گره های ترافیکی را حل کرد که امیدوارم با توجه به حجم نقدینگی که شهرداری تهران به مسائل توسعه‌ای اختصاص می‌دهد، با طرح موضوع در کمیسیون عمران و هماهنگی با کمیسیون سلامت و محیط زیست راهکارهایی پیدا کنیم که این معضل حل شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن تاکید بر لزوم تقویت پلیس پایتخت، اظهار کرد: تقویت پلیس باید در کوتاه مدت و بلند مدت مد نظر باشد.
وی ادامه داد: در زمانی که ما نتوانسته‌ایم حمل‌ونقل عمومی کارا، غیرآلاینده ، ایمن ، پردقت و عدالت‌محور داشته باشیم، بهترین جایی که می‌توانیم هزینه کنیم، تقویت پلیس است و با این هزینه مشکلات را طوری حل کنیم که باعث آزار مردم نشود و نظم هم در سطح شهر احساس شود.
هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: قطعا چگونگی این تقویت را در برنامه هایمان قرار می‌دهیم و با تقویت پلیس می‌توانیم بخش زیادی از معضلات ترافیکی خود را کاهش دهیم به‌گونه‌ای که مردم دیگر با تنش مواجه نشوند و دیگر ساعت‌ها از وقتشان را در ترافیک نگذرانند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: بر اساس آمار و ارقام، تعداد نیروی انسانی، خودروها و ابزار پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نسبت به مساحت و جمعیت آن کم است و باید مقایسه‌ای بین تهران و شهرهایی با همین جمعیت تقریبی که وضعیت مناسب و همچنین شهرهایی که وضعیت نامناسبی دارند، صورت گیرد تا متوجه شویم چقدر به استفاده از نیروی انسانی یا تجهیزات نیاز داریم.
هاشمی یادآور شد: بند 20400 قانون بودجه شهرداری درباره افزایش ایمنی و بهره‌وری معابر است که در برنامه 5ساله یک میلیارد تومان بودجه دارد، یعنی سالیانه 200 میلیارد تومان بودجه برای این موضوع در نظر گرفته شده و عمده‌ترین بخش هم مربوط به بند 20401 است که نصب دوربین‌های ترافیکی است که 600 میلیارد تومان در 5 سال برای آن در نظر گرفته شده است.
وی یادآور شد: این‌ها پول‌هایی است که در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران برای فعالیت‌های مربوط به ایمنی و بهره‌وری بیشتر معابر هزینه می‌شود.
جلسه هم اندیشی رئیس شورای اسلامی شهر تهران با فرمانده نیروی انتظامی و رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ امروز (یکشنبه) در محل ستاد راهنمایی و رانندگی تهران برگزار شد.
خبرنگار: سید جواد آل داود**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7243/9343//1348



انتهای پیام /*










پاسخی بگذارید