خانه / دسته‌بندی نشده / آلـودگی هـوا، بحرانی در سایه و خطرناک‌تر از کـرونا

آلـودگی هـوا، بحرانی در سایه و خطرناک‌تر از کـرونا

به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا، در نخستین نشست از سلسله نشست‌های «بهداشت، ایمنی و محیط زیست در ایران» با حضور دانشجویان، کارشناسان و فعالان محیط زیست، مظاهر معین الدینی گفت: آلودگی هوا سالانه ۷.۳ میلیون نفر را دچار مرگ زودرس می‌کند در صورتی که تلفات جانی کرونا بعنوان چالش اصلی حال حاضر جهان در سال حدودا ۱.۴میلیون نفر است.


این عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه تهران تعریفی از آلودگی هوا را بر اساس قانون هوای پاک مصوب ۹۶ مطرح و عنوان کرد: هدف نهاییِ تلاش برای کاهش آلودگی هوا تامین سلامت کلیه شهروندان است که وظیفه‌ای مشترک برای دولت، شهروندان و سازمان‌های متولی است.


وی با بیان اینکه شاخص آلودگی هوا ( Air quality index ) برای بیانیه سلامت و بیانیه‌ هشدار تفسیر می‌شود، منابع انتشار آلودگی را نیز برشمرد و اهمیت توجه به آلودگی‌های داخلی درون ساختمانی را تشریح کرد.


معین الدینی منابع اصلی انتشار آلاینده محیطی را دو دسته منابع متحرک و ثابت برشمرد و بیان کرد: منابع متحرک از جمله خوردوهای سواری و کامیون‌ها نقش عمده‌ای در آلودگی شهر تهران دارند.


وی درباره تلفات جانی آلودگی هوا عنوان کرد: پنجمین عامل مرگ و میر در دنیا، آلودگی هواست که سالانه ۷.۳ میلیون نفر را دچار مرگ زودرس کرده در حالی که کرونا بعنوان چالش اصلی حال حاضر جان  تلفاتی در حدود ۱.۴میلیون نفر در سال دارد؛ این امر لزوم پرداختن به جلوگیری از آلودگی هوا را نشان می‌دهد.


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره خسارات اقتصادی آلودگی هوا بیان کرد: اگر هزینه‌ کافی صرف حوزه فرهنگ و کنترل و پیشگیری از انتشار آلاینده‌ها نشود مجبور به پرداخت خسارت‌های سنگین‌تری در حوزه‌های پزشکی و بهداشتی خواهیم بود.


در این نشست بهزاد اشجعی، دبیر کمیته صدور مجوزهای زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست نیز با اشاره به آلودگی هوای شهر تهران، آن را یک مسئله جهانی عنوان و با اشاره به ماده ۱۱۳ منشور حقوق شهروندی ریاست جمهوری بیان کرد: بیشترین آلودگی هوا در شهر تهران در جنوب و جنوب غربی است و شهروندان این مناطق آلوده‌ترین هوا را استشمام می‌کنند، در حالی که همه شهروندان حق بهره‌مندی از محیط زیست سالم، پاک و عاری از آلودگی را دارند.


وی درباره خسارات اقتصادی آلودگی هوا در تهران خاطرنشان کرد: بر اساس آمار بانک جهانی، آلودگی هوا سالانه ۲.۶ میلیارد دلار خسارت را متوجه تهران می‌کند که با در نظرگرفتن جمعیت ۸ میلیونی آن، سهم هر نفر در این خسارت ۳۰۰ دلار و خسارت کشوری آن سالانه ۵.۷ میلیارد دلار است.


اشجعی تصریح کرد: افزایش کیفیت هوا در سال ۹۷ نسبت به سال های قبل از آن نتیجه اقدامات صورت‌گرفته از جمله آن‌ها ممنوع شدن تولید موتور سیکلت‌های کاربراتوری، ارتقای استاندارد آلایندگی موتور سیکلت‌ها به یورو۴، راه اندازی سامانه‌ یکپارچه معاینه‌فنی، نوسازی هفت هزار تاکسی در کشور، افزایش کیفیت سوخت تا سطح یورو۴ و یورو۵  و الزام به تولید سواری‌های یورو ۴ بوده است.


دبیر کمیته صدور مجوزهای زیست محیطی سازمان حفاظت محیط‌ زیست بصورت اجمالی به شرح فرآیند حل مسئله الودگی هوا با ارائه نمودار و جدول‌ها پرداخت و در خصوص قوانین و مصوبات مرتبط ارائه‌شده گفت: از اشکالات وارده به قوانین می‌توان چندمرجعی بودن در تصویب، استفاده از سیاست‌های جریمه‌ای بجای سیاست‌های تشویقی، کافی نبودن جرایم و عدم تاثیر آن‌ها، نبود زیرساخت برای اجرای احکام مشخص شده و تصویب بعضی احکام از مسیر نادرست را نام برد.


اشجعی درباره جایگاه سازمان حفاظت محیط زیست در مورد آلودگی هوا افزود: این سازمان صرفا ناظر اقدامات سایر نهادهایی که اجرای احکام را برعهده دارند، است و اضافه کرد: سازمان محیط زیست قدرتی برای برخورد با نهادهای مجری ندارد.


وی در ادامه از اجرایی نشدن ۴۱ تکلیف از بین ۵۱ تکلیف محوله به نهادهای متولی خبر داد و با ارائه کامل چالش‌های پیش روی اجرای قوانین در بخش های مختلف پرداخت و کمبود بودجه را بعنوان مهم ترین چالش پیش رو نام برد.


اشجعی همچنین به جایگاه فرهنگ‌سازی و مشارکت مردمی در کاهش آلودگی محیط‌زیست و تشریح خلاهای قانونی و پیشنهادهای سازمان محیط زیست پرداخت و در پایان این نشست به همراه دکتر مظاهر معین الدینی ـ عضو هیئت علمی گروه محیط‌زیست دانشگاه تهران به سوالات مطرح‌ شده توسط فعالان محیط‌زیستی و سایر شرکت کنندگان پاسخ داد.



انتهای  پیام

پاسخی بگذارید